تبلیغات
انتظار تا به کی ... - آداب بندگی و رسوم فرمان برداری نسبت به امام عصـر( عج )
سه شنبه 16 آذر 1389

آداب بندگی و رسوم فرمان برداری نسبت به امام عصـر( عج )

   نوشته شده توسط: هستی    

آداب بندگی و رسوم فرمان برداری نسبت به امام عصـر( عج )

 

۱ . اندوهگین بودن برای آن جناب در ایام غیبتشان .

علت : محجوب بودن ( در پرده شده )آن جناب و نرسیدن دست به دامان وصالش و ندیدن نور جمالش .

۲ . انتظار فرج آل محمد (ع) .

شرایط : فرمان برداری کردن، کوشش کردن، پرهیزگار بودن، داشتن اخلاق نیکو.  پیروزی با کسانی است که از همه صبورترند .

۳ . دعا کردن برای حفظ وجود مبارک امام عصر (ع) .

از شر شیاطین، انس و جن، طلب تعجیل نصت و ظفر و غلبه بر کفار و منافقین و بی دینها برای آن جناب .

۴ . صدقه دادن .

به آنچه ممکن شود و در هروقت برای حفظ وجود مباک امام عصر(ع) چون هیچ نفسی عزیز و گرامی تر نیست و نباید هم باشد از وجود مقدس امام عصر (ع) .

 رسول خدا (ص) می فرماید : ﴿ وجود وصیات و دین و عقل وصحت و عافیت و سایر نعم ظاهریه و باطنیه تمام موجودات از پرتو آن وجود مقدس و اوصیای او است. ﴾

٥ . حج کردن و حجة دادن به نیابت امام عصر (ع) .

پول دادن به کسی که حج را بجا آورد به نیابت امام عصر (ع) .

٦ . برخاستن از برای تعظیم هنگام شنیدن اسم مبارک آن حضرت خصوصاً اگر اسم مبارک قائـم(ع) باشد.

٧ . تضرع و مسئلت از خداوند تبارک تعالی .

به جـهت : حـفظ ایمان و دین از راه یافتن اشتباه و شکـهای شیاطـین و بی دین (کافر) شدن مسلمین دعایی که باید بجا آورد، بعد از نماز عصر روز جمعه است، (پس پرهیز کن از آنکه فروگذاری خواندن این دعا را) چون این دعا از فضل خداوند جل جلاله است پس اعتماد کن به آن .

۩ اللهم عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک

اللهم عرفنی رسولک فانک ان لم تعرفنی رسولک لم اعرف حجتک

اللم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضلات عن دینی ۩

از کلام شریف صاحب امر (ع) دعای غریق روایت شده :

۩ یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک ۩

٨ . استمداد (خواستن) و استغاثه (فریادرس خواستن) به آن جناب .

در هنگام شـدائد (سختی ها) و اهوال (کارهای خطرناک) و بلایا و امراض و رو آوردن شکها و فتنه از اطراف و ندیدن راه چاره و خواستن از حضرتش حل شک و رفع اندوه و دفع گرفتاریها .

حـضرت صـادق (ع) فرمودند : ﴿ هرگاه اراده نمود خـدای تعالی امری را عرضه می دارد آن را بر رسول خدا (ص) آنگاه به امیر المومنین (ع) و یک یک از ائمه (ع) تا آنکه منتهی شود به سوی صاحـب الـزمان (ع) آنگاه بیرون می آید به سوی دنیا و چون اراده نمودند ملائکه که بالا بروند عـملی را بـه سوی خداوند عز و جل عرض می شود بر صاحب الزمان (ع) آنگاه بر هریک تا اینکه عرض می شود بـر رسول خدا (ص) آنگاه عرض می شود بر خداوند عز و جل، ( پس هرچه فرود می آیند از جانب خـداوند بر دست ایشان است و آنچه بالا می رود به سوی خداوند عز و جل  به سوی ایشان است و بی نیاز نیستند از خداوند عز و جل به قدر هم زدن چشمی) . ﴾

رسوا خدا (ص) می فرمایند : ﴿ چون درمانده و گرفتار شدی پس استغاثه کن به حضرت حجة (ع) که او تورا در می یابد و او فریادرس است و پناه هست از برای هرکسی که به او استغاثه کند.﴾

امـیر المومنین (ع) می فرمایند : ﴿ نیست مومنی که مریض شود مگر آنکه مریض می شویم ما به جهـت مرض او و محزون نمی شود مگر آنکه محزون می شویم به جهت حزن او و دعا نمی کند مگر آنکه آمین می گوییم برای او و ساکت نمی شود مگر آنکه دعا می کنیم برای او.﴾

از مواردی که آدمی خـویشتن را عاجز و مضطر (بیچاره) بیند و پس از تامل (اندیشه کردن) صـادقانه خـلاف آن ظاهر می شود و اگر در اضطرار (ناچاری) صـادق باشد شاید  صلاح او به اصلاح نظام کل در اجـابت او نباشد، چه هر مضطری را وعده ی اجابت ندادند. بـلی اجابت مضطر  را جز خدای تـعالی یا خلفایش نکند  نه آنکه هر مضطر را اجابت کنند و در ایام حضور و ظهور در مدینه و مکه و کوفه و غیر آن، از هـمه اصناف مضطرین و عاجزین از امـوالیان (دوستداران) و محبین غالباً بـودند و بسیار بـود که سوال می کردند و اجابت نمی شد چنان نبود که هر عاجز در هر زمان هرچه خواست به او دهند و رفع اضطرارش نمایند، چه این مورث (سبب، موجب) اختلال (تباه شدن) نظام و برداشتن اجرها و ثوابهای عظیمه و جزیله ی (محکم و استوار)اصحاب بلا و مصائب است که بعد از مشاهده ی آن در روز جزا آرزو کنند که کـاش گوشت بدنهای ایشان را در دنیا با مـقراض بریده بودند و جزای تعالی با آن قدرت کامله و غنای (بی نیاز) مطلق (آزاد) و علم محیط به ذرات و جـزئیات موجودات با بندگان خود چـنین نکرده .


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.